De vorbă cu Octavian Bădescu – antreprenor, proprietar al RE/MAX Freedom Group

26 aprilie 2018

interviuri

photo-octavian-badescu-1.png

În ultimul an, antreprenorul Octavian Bădescu a început să fie din ce în ce mai des asociat și cu domeniul imobiliar, odată cu deschiderea propriei agenții sub franciza RE/MAX.

Probabil că numele său îți este cunoscut deja și i-ai urmărit activitatea de businessman ca fondator și manager în diferite proiecte antreprenoriale în domenii precum cel de curierat, de cercetare de piață și de marketing direct, cele mai relevante fiind Sameday Courier și Retailplus Eastern Europe.

La mai puțin de un an de la deschiderea RE/MAX Freedom Group, l-am invitat pe antreprenorul și proprietarul de agenție imobiliară Octavian Bădescu să ne împărtășească experiența sa sub umbrela brandului nr 1 în lume, dar și perspectiva lui asupra pieței și încotro își îndreptă atenția ca și antreprenor în imobiliare.

Kati Roșca:
Ce te-a motivat să iei decizia de a deschide un birou francizat RE/MAX?

Octavian Bădescu:
Motivațiile au fost multiple, punctez doar câteva aspecte esențiale. Pe de-o parte a contat faptul că am o experiență în vânzări, în a genera și a conduce afaceri în sectorul serviciilor, precum și una ca investitor în imobiliare.

Pe de altă parte e faptul că m-a atras abordarea antreprenorială a RE/MAX și faptul că poți crea un sub-brand distinct, cu diferențiatori proprii, în cadrul brand-ului nr 1 în lume. Nu în ultimul rând – am dorit să salvez timp învățând mai rapid. Prin urmare am căutat să maximizez șansele de a avea succes, succesul întâlnindu-se totuși în puține start-up-uri.

În ce măsură a contat pregătirea educațională și/sau experiența anterioară?

Octavian Bădescu:
Cred că au contat destul de mult, educația în general, formația de om de vânzări, de manager și de antreprenor, de creator de start-up-uri, de investitor. Știam ce trebuie făcut, bineînțeles că “în mare”, întrucât pentru a deprinde specificitățile oricărei afaceri și activități ai nevoie de circa un an de zile.

Experiență anterioară în lucrul cu agenții imobiliari, în calitate de client, mi-a relevat faptul că există o mare nevoie de profesionalizare în piață și că percepția generală negativă din partea publicului are un fundament.

După ce am intrat mai adânc în acest mediu și am cunoscut mai mulți colegi de breaslă relevanți, am văzut că poate exista și calitate, și profesionalism, sunt și broker/owneri serioși, sunt și agenți demni de tot respectul. Am văzut și clienți civilizați, dar și clienți cu o mentalitate perfectibilă, ca să zic așa.

Și am înțeles și cauzele pentru care, la acest moment, există un mare spațiu de îmbunătățire în această piață, din partea tuturor celor implicați și de unde poate începe să se facă diferența: reprezentarea exclusivă – ca singură manieră de lucru în care poți oferi servicii de calitate clientului tău – este prea puțin cunoscută și adoptată în România.

Consider că aceasta este o cauză principală, întrucât sistemul de lucru generează comportamente, iar comportamentele generează reacții. Ca o paralelă – cum ar putea un avocat să reprezinte ambele părți? Cum ne putem închipui că în piață imobiliară ar fi posibil?

Într-o tranzacție, părțile au în mod natural interese divergente și dacă lucrezi doar ca intermediar, inclusiv comisionând ambele părți, riști să sfârșești nemulțumindu-i pe toți. Clienții nu percep valoarea serviciilor oferite (nici în cazurile în care aceasta există) și, implicit, nu sunt încântați nici să plătească, caută să te evite. Și de aici până la imaginea generală nu mai sunt mulți pași și această imagine generală te va afecta și pe tine. Acesta este cercul vicios din care este în interesul tuturor să ieșim.

Avem deci o misiune suplimentară în față – aceea de a predica pe toate căile și utilizând inteligent toate instrumentele pe care le putem avea la îndemână, beneficiile reprezentării de către un consultant imobiliar a unei singure părți într-o tranzacție imobiliară.

New call-to-action

De ce investiții a fost nevoie pentru a deschide agenția?

Octavian Bădescu:
A gândi  poți demara o astfel de afacere fără investiții de ordinul zecilor de mii de euro este o abordare extrem de optimistă, poate chiar naivăÎn București, dacă vrei  impui anumite standarde, cred  e mai bine  ai în vedere o sumă cu 6 cifre în Euro. În general, orice afacere are nevoie de 6-18 luni până la punctul de break-even, timp în care acumulezi pierderi.

Care consideri că sunt principalele avantaje competitive RE/MAX?

Octavian Bădescu:
Faptul că a ajuns lider mondial în numai câțiva zeci de ani denotă ceva. Și cred că factorii decisivi au fost dezvoltarea în sistem de franciză, în care un antreprenor are spațiu să adauge valoare, faptul că recomandă lucrul în reprezentare exclusivă, faptul că pune accent pe training.

Astfel că la acest moment contează mult brand-ul relevant la nivel mondial - garanția unor standarde de calitate, rețeaua, know-how-ul, abordarea antreprenorială.

Care au fost cele mai mari provocări pe care le-ați întâlnit până acum?

Octavian Bădescu:
Orice avion consumă maximul de kerosen la decolare, până la atingerea unei înălțimi și viteze de croazieră, adică – în cazul unei afaceri - cel puțin până la punctul de echilibru, în care veniturile să depășească costurile pentru ca în timp să amortizezi investiția și apoi să poți avea și profit. Iar această perioada este pentru toate afacerile, cea mai provocatoare.

Nu este simplu nici să ajuți potențialii tăi consultanți imobiliari să înțeleagă că activând alături de RE/MAX Freedom Group este cea mai bună formulă pentru ei, unde își pot maximiza potențialul. 

În egală măsură este provocator și pentru ei să-și convingă potențialii clienți că a fi reprezentați de către cineva care le poate adăuga valoare în demersul de tranzacționare este cea mai bună decizie pe care o pot lua și apoi nu e simplu nici să faci - că și consultant - corect toți pașii necesari pentru a ajunge la încheierea unei tranzacții.

Cum apreciezi suportul de care ai parte din partea RE/MAX?

Octavian Bădescu:
Depinde de așteptări. În cazul meu, acest suport este conform așteptărilor.

RE/MAX România face într-o mare măsură cam tot ce poate, încearcă oricum și cred că, cel puțin prin comparație cu alte master-francize, e foarte performantă aici.

RE/MAX ca brand mondial ajută, însă toate acestea reprezintă niște resurse utile în măsura în care tu ca antreprenor, ca Broker/Owner sau ca și Agent/Consultant le maximizezi potențialul, le pui în valoare, le utilizezi ca atare.

Care sunt așteptările tale de la echipă și agenții cu care vei colabora?

Octavian Bădescu: 
Personal, prefer  lucrez cu “consultanți”,  contribui la evoluția unui colaborator de la “agent” la “consultant”, adăugând astfel cât mai multă valoare cliențilorÎnțeleg foarte bine provocările lor, am fost și sunt și eu puțin în piață” pentru a lua pulsul sau forțat de împrejurări și caut  ajut,  ghidez, ca 
atât în crearea cadrului fizic, cât și în abordarea generală și în cea specifică (pe anumite cazuri punctuale),  își maximizeze șansele de a performa. 

Putem  le generăm lead-uri bune și  le asigurăm un marketing foarte bun, putem  le punem la dispoziție suportul tehnologic necesar și rețeaua.

Însă partea de dedicare (ca timp și preocupare) ține de ei, partea de perseverență, de asemenea, partea de activitate propriu-zisă, de decizii pe care trebuie  le ia zi de zi – toate acestea țin de ei și succesul lor este inseparabil de acestea.

A fi consultant imobiliar nu este simplu deloc, a-ți câștiga respectul clienților este de asemenea un proces dificil, a-ți crea un nume în piață cere timp.

RE/MAX și RE/MAX Freedom Group te pot ajuta în toate, însă nu e suficient, mare parte ține de tine.

Ce oportunități ai identificat pentru agenția ta? Ce aduce nou / diferit pentru publicul țintă?

Octavian Bădescu: 
RE/MAX Freedom Group are 3 diferențiatori evidenți: consultanță doar în sistem de reprezentare exclusivă, faptul că putem oferi clienților și servicii adiacente precum cel de “property management” și nu numai, deci suntem o companie “full-service”, faptul că avem know-how-ul necesar și capacitatea de a oferi accesul la oportunități investiționale imobiliare locale și internaționale.

În particular și legat - spre exemplu - de oportunitățile investiționale. Sunt multe în București.

Poate părea atipic, însă considerăm de pildă că, în plan local, cele mai sigure, cu randament și cu potențial investiții imobiliare sunt în imobilele clasificate cu diferite grade de risc seismic din centrul Bucureștiului, imobile “pedepsite” prin preț mult prea drastic în raport cu realitatea fundamentelor și putem dezvoltă oricând și argumentat subiectul.

În plan internațional, ne uităm doar la anumite zone poziționate strategic pe glob – la climă, la proximitatea aeroporturilor de mare volum, la prețurile de achiziție, la proximități ș.a.m.d. Pe aceată componentă consiliem și apoi oferim întreg suportul în achiziție și în valorificarea ulterioară.

Toate acestea reprezintă spații unde poți să locuiești, să închiriezi pe termen lung, să închiriezi în regim hotelier, să ai parte de aprecierea capitalului la revânzare. Prețul de achiziție este unul care permite randamentul și în aceste imobile există și spațiu de adăugat valoare, însă tema de discuție este recomandabil a fi abordată și separat, este una foarte ofertantă.

De ce crezi că trebuie să ții cont pentru a deveni lider în imobiliare?

Octavian Bădescu: 
Trebuie să ții cont de clienți, de consultanți, de conjunctură și de caracteristicile pieței. Însă cel puțin la fel de important este să ții cont de propria-ți strategie (implicit este necesar să o ai) și să o execuți continuu, perseverent și neobosit. Este la fel de important și pentru consultanți. Îmbucurător este faptul că există în piață și oameni de o certă calitate, realtori care acționează etic, pe mulți îi regăsim în APAIR – asociația relevantă în domeniu, din ce în ce mai mulți și în RE/MAX.

Ca să devii lider din punctul de vedere al calității serviciilor și chiar al veniturilor pe termen lung, trebuie în primul rând să lucrezi ca și companie sau ca și consultant doar în sistem de reprezentare exclusivă, pentru o singură parte într-o tranzacție, etic.

Personal am studiat mai multe definiții ale conceptului și neregăsind una completă și explicită din perspectiva mea, am fost nevoit să o generez eu și o redau acum:

Reprezentarea Exclusivă este acea formă de colaborare între o agenție imobiliară și clientul acesteia, în care prestatorul serviciului reprezintă exclusiv interesele clientului său într-un demers de tranzacționare, depunând toate diligențele de poziționare, marketing și negociere necesare și colaborând cu orice altă agenție din piață pe care o poate cointeresa financiar pentru a identifica o contraparte în tranzacție, evitând prin necomisionarea părții nereprezentate de către prestator conflictul de interese și facilitând implicit tranzacționarea în cei mai potriviți termeni pentru clientul său.

În ce mod contribuie brandul sub care lucrezi la obținerea rezultatelor?

Octavian Bădescu: 
Personal lucrez sub brand-ul RE/MAX Freedom Group (www.freedomgroup.ro) – unde brand-ul RE/MAX nu mai are nevoie de nicio prezentare, iar sub-brand-ul Freedom Group – ca spațiu cu o identitate valoroasă proprie - trebuie creat și întărit.

În măsură în care vom reuși, Freedom Group poate adaugă valoare în plan local brand-ului RE/MAX (www.remax.ro), RE/MAX o face deja pentru Freedom Group, acesta fiind și unul dintre motivele achiziționării francizei. Iar apoi RE/MAX Freedom Group poate adaugă valoare atât consultanților, cât și clienților finali.

Cui recomanzi startul în business sub umbrela francizei RE/MAX?

Octavian Bădescu: 
Ca francizat sau ca și consultant într-o echipă, oricum ar fi trebuie să se pregătească pentru un maraton, nu pentru o cursa de 100 m garduri. Garduri va avea oricum din belșug. Experiență din alte țări a arătat că antreprenorii și cei cu mentalitate antreprenorială sunt - statistic vorbind - în primul rând cei care au cel mai mare succes că broker/owneri francizati sau consultanți/agenți.

Ce sfaturi ai pentru antreprenorii care doresc să își deschidă propria agenție imobiliară?

Octavian Bădescu: 
Sincer, nu e cazul să îmi permit să dau sfaturi. Pot opina eventual doar că în cazul în care au sumele necesare unui proiect de anvergură, dacă le place să recruteze și să coordoneze alți oameni dezvoltând o afacere pe această direcție și nu au experiență în imobiliare, cel mai bun lucru pe care îl au de făcut la început este să își achiziționeze o franciză RE/MAX.

Dacă nu dispun de o sumă suficientă pentru un astfel de amplu demers, dacă s-au săturat să-i coordoneze pe alții și să își asume eforturi și riscuri mari pentru beneficii poate insuficiente comparativ și dacă preferă să își asume răspunderea doar pe propriile lor eforturi și rezultate, cel mai bun lucru pe care îl pot face este să se alăture ca și consultanți RE/MAX Freedom Group.

Considerăm că în acest cadru (nu întâmplător numit “Freedom Group”) pot beneficia atât de libertatea dorită, cât și de recompense semnificative pentru eforturile lor individuale, într-un proiect în care nu vor fi totuși singuri și în care se pot reorienta în zona de management dacă vor considera această opțiune pe parcurs, eventual în asociere cu fondatorul proiectului, cu alți acționari.

Interviul acordat de Octavian Bădescu este doar primul dintr-o serie dedicată antreprenorilor care dețin în prezent o agenție imobiliară sub franciza RE/MAX și care își doresc să împărtășească experiența lor pentru a te inspira și încuraja să te alături francizei imobiliare numărul 1 în lume.

 



Despre Octavian Bădescu
 

Vârsta: 42 de ani

Studii & profesie: EMBA, absolvent al ASE și al SNSPA - este antreprenor în sectorul serviciilor și investitor.

Experiența profesională: De-a lungul timpului, Octavian a fost implicat ca fondator și manager în diferite proiecte antreprenoriale în domenii precum cel de curierat, de cercetare de piață și de marketing direct, cele mai relevante fiind Sameday Courier și Retailplus Eastern Europe. www.badescu.ro

Cunoscut și pentru: Este creatorul produsului Lokko – o aplicație mobilă și un sistem de management al comenzilor - integrat la momentul exit-ului în Sameday Courier, care a obținut premiul „Inovația anului” în cadrul a două gale – ale industriilor de e-commerce și de curierat.

Domenii de interes: Susținător entuziast al virtuțiilor pieței libere, preocupat de implicare în evoluția societății, în general și de optimizarea gestionării resurselor publice, în particular. Octavian publică cu regularitate puncte de vedere pe teme antreprenoriale, manageriale, economice, sociale și politice și se implică activ în diferite proiecte legate cu precădere de antreprenoriat și de formarea tinerilor, fiind și membru al organizației Romanian Business Leaders.



New Call-to-action

Publicat de Kati Rosca

Kati este o persoană sinceră, corectă, organizată și creativă. Corectitudinea și sinceritatea sunt 2 valori importante pe care le apreciază la oameni. Este pasionată de cărți și călătorii. Absolventă a 2 facultăți, Litere și Drept. Îi place ceea ce face și se dedică 100 % pentru aceasta.

X