Octavian Bădescu, Antreprenor și Broker Owner RE/MAX Freedom Group: ”Antreprenoriatul e greu nu doar în România, ci oriunde în lume”

28 august 2017

webinar

header-art-webinar-2.png

În cadrul unui webinar interactiv organizat de REMAX, am avut ocazia de a învăța direct de la Octavian Bădescu din vasta sa experiența în domeniul antreprenorial și de a afla motivele din spatele deciziei de a deschide propriul birou francizat RE/MAX în București.

Octavian Bădescu este unul dintre cei mai cunoscuți antreprenori de succes din România și a decis, după o analiză atentă a pieței, să investească într-o franciză imobiliară RE/MAX, deschizând biroul RE/MAX Freedom Group. Despre această decizie, dar și multe alte lucruri învățate de-a lungul experienței ca antreprenor, ne-a povestit în decursul a 60 de minute de webinar.

În urma evenimentului online, noi am rămas cu multe idei și sfaturi utile oricărei persoane care își dorește să devină antreprenor și chiar să își încerce abilitățile antreprenoriale în imobiliare. Indiferent că parcurgi acest articol sau că te uiți la înregistrarea webinarului, te invităm să descoperi în continuare principalele idei.

obtineacces.png

Lucrurile esențiale pe care trebuie să le știi când începi un business nou

Octavian Bădescu crede că un business trebuie să se plieze pe planul general de management al vieții - cum te vezi până la bătrânețe ca direcție finală și dacă orice proiect punctual pe care dorești să îl începi se încadrează în acel plan general.

Dacă ar fi să elimine toți factorii care stau la baza succesului și ar fi să aleagă unul singur, acel lucru ar fi motivația, spune Bădescu, deoarece ”trebuie să îți sclipească ochii când vorbești despre un proiect. Dacă nu e așa, mai bine nu te apuci de acel lucru”. Apoi, alături de motivație, ai nevoie de obiective - ”unde vrei să ajungi?”, viziune și misiune - ”cum vrei să ajungi acolo?” și echipă - ”cu cine vrei să ajungi?”.

Toate aceste principii fundamentale sunt precum fundația și stâlpii unei case, consideră antreprenorul. Apoi, în planificarea activității, trebuie să fii atent la cashflow și la costuri, cele pe care le poți controla, deoarece veniturile nu depind doar de tine.

Ce presupune să fii antreprenor în România?

Octavian Bădescu a ținut să puncteze că nu există succes garantat, ci poți, teoretic, să cauți să maximizezi șansele. Antreprenoriatul e greu nu doar în România, ci oriunde în lume, iar în mass-media apar doar proiecte care au avut succes, însă în spatele acestora sunt și alte proiecte care au eșuat, subliniază antreprenorul.

Motivul pentru care antreprenoriatul nu este ușor e că tu ești singurul care vrea profit, spune Bădescu. În zona de venituri există o presiune generată de clienții care nu vor să îți dea mai mulți bani, iar pe de altă parte există competiția care nu te lasă să ceri mai mulți bani. În zona de cheltuieli există mulți factori de presiune: angajați, furnizori, statul, băncile etc. La mijloc te afli tu, antreprenorul, și trebuie să fii suficient de puternic pentru a rezista presiunii și a-ți canaliza eforturile către profit.

Antreprenorul român atrage atenția asupra faptului că antreprenoriatul, deși e dificil, oferă cea mai mare oportunitate de câștig în comparație cu expertiza sau cu management-ul, alte două arii care pot aduce venituri foarte mari unui profesionist. În activitatea ca antreprenor e extrem de important să identifici de la început avantajul competitiv, la ce ești tu cel mai bun și să joci pe acele segmente care te avantajează - nișarea și diferențierea sunt esențiale.

Află de la Dorel Niță, Head of Data&Research Imobiliare.ro, de ce nișarea este un avantaj pentru orice agent imobiliar!

Cum ar trebui să arate planul inițial de business?

Planul inițial trebuie să aibă foarte bine definite axa timpului, veniturile și cheltuielile. Ai nevoie să îți stabulești un obiectiv pe termen cât mai lung, până la un nivel de maturitate a acelui business, adică aproximativ 10 ani, apoi să împarți obiectivele pe termen mai scurt și să anticipezi realist care sunt acestea.

”Cei care își stabilesc ținte înalte și precise realizează mai mult decât restul oamenilor. Obiectivele trebuie să fie realiste, dar aspiraționale.” - Octavian Bădescu, antreprenor și Broker Owner RE/MAX Freedom Group

În ceea ce privește veniturile, trebuie să te întrebi de unde vor fi obținute, cât reprezintă acestea și ce faci pentru a le obține, în timp ce în categoria cheltuilor trebuiesc incluse atât cele fixe, cât și cele variabile. Ai nevoie să îți propui să ajungi pe un punct de break even într-un interval de timp previzibil 1-2 ani, cel puțin în sectorul serviciilor. Necesarul investițional se stabilește luând în considerare totalul pierderilor care se vor aduna până la brak even și să ai bani suficienți pentru a acoperi planul.

Cum alegi echipa și cum o motivezi?

”În sectorul serviciilor e vorba despre oameni. Când mă uit la oameni, eu caut să văd care e visul lor - unde vor ei să ajungă, care e visul lor nu numai pe 1 an sau 5, ci în general ce vor ei de la viață. Caut să identific dacă îi pot ajuta să își atingă visul. Dacă îi pot ajuta să facă asta într-un mod în care servește și interesele mele ca antreprenor - atunci lucrurile au premise să meargă bine.” spune Bădescu.

Antreprenorul susține că este extrem de important să existe o viziune împărtășită, iar aceasta trebuie să pornească de la lider, care prezintă pașii pe care membrii echipei le au de realizat spre obiective și ce beneficii vor avea dacă vor ajunge la acel obiectiv.

Mediul de lucru este un element extrem de important, crede Octavian Bădescu, căci e locul în care petrecem cel mai mult timp, mai mult chiar decât cu familia, de aceea spațiul în care lucrezi și relationarea cu colegii și liderul trebuie să fie una armonioasă. La acestea se adaugă și posibilitatea de a învăța mereu lucruri noi de la colegi, din situați, de la oamenii cu care interacționezi.

obtineacces.png

Care e momentul în care ar trebui să te retragi dintr-o afacere?

Antreprenorul consideră că e nevoie să rămâi într-o afacere atât timp cât ești motivat de ea, cât timp îți place ce faci, când ai randamentu cel mai mare, care poate fi de 4-5 ani, iar dacă motivația se pierde mai repede de 2-3 ani, înseamnă că nu ai fost motivat cu adevărat de la început.

”Eu mă uit la ROTI - return on time investment. Mă uit la ce poate să realizeze o afacere în 10 ani și dacă în următorii 10 ani creșterea nu mai e la același nivel cu creșterea anterioară, încep să mă mai gândesc pentru că mai scade din motivație. Trebuie să vezi dacă în aceste condiții îți vei menține motivația la un nivel înalt.”, spune Bădescu.

Ideea unui start în business sub umbrela unei francize

Omul de afaceri susține că franciza îți oferă oportunitatea de a salva timp, în primul rând, și de salva anumite costuri în cazul în care nu ai expertiză specifică în domeniul respectiv și nici 20 de ani pentru a-ți aloca timp pentru greșeli și riscuri.

În plus ai acces la foarte mult know how, spune Bădescu. În măsura în care vrei să te miști mai repede și chiar mai sigur, s-ar putea ca soluția unei francize să fie mai potrivită într-un domeniu pe care îl cunoști mai puțin ca expertiză specifică.

Ca o persoana care a construit branduri, îmi pun problema dacă să îmi construiesc un brand propriu sau să mă asociez cu un alt brand. În cazul RE/MAX, am ajuns la concluzia că e mai bine să cumpăr o franciză în urma unei analize de 6 luni - 1 an. Am analizat mult, am citit mult”, a explicat Bădescu.

Principalele avantaje competitive REMAX

Octavian Bădescu spune că atunci când a început analiza RE/MAX și-a pus întrebarea de ce este numărul 1 în lume ca franciză imobiliară, ca număr de consultanți sau agenți imobiliar, ca randament pe consultant. A analizat pe rând lucrurile care diferențează RE/MAX de ceilalți prestatori de servicii imobiliare.

Lucrul în sistem de reprezentare exclusivă este doar unul dintre diferențiatori. Bădescu spune că atunci când reprezinți o singură parte, de obicei vânzătorul, care e mai interesat să îți plătească serviciile, comisionezi 0% cumpărătorul, iar tu ai posibilitatea să te ocupi realmente de proprietatea în cauză.

Reprezentarea exclusivă, deși pare mai complicată la prima vedere, ca randament este mai certă. Comparativ cu randamentul din sistemul deschis, în care raportul e de 1 vânzare din 50 sau 100 de proprietăți, reprezentarea exclusivă asigură un randament mai bun chiar dacă ai mult mai puține proprietăți listate.” - Octavian Bădescu, antreprenor și Broker Owner RE/MAX Freedom Group.

Antreprenorul declară că i-a plăcut foarte mult sistemul RE/MAX deoarece a identificat elemente din istoricul brandului care au convers cu ideea de antreprenoriat, subliniind că RE/MAX a ajuns de la 0 la unde se află azi cu un sistem antreprenorial:

Cu RE/MAX, spre deosebire de alte francize cunoscute, ai posibilitatea de a construi un sub-brand în interiorul brandului mare și poți să vii cu inovații antreprenoriale privind modul de lucru. Sunt afaceri independente care folosesc principiile și anumite proceduri, dar ai libertatea, ca antreprenor, să îți utilizezi cunoștințele și ideile acumulate anterior.

Avantajul competitiv al consultantului (agentului imobiliar) RE/MAX în raport cu piața

Avantajul competitiv trebuie creat de fiecare consultant în parte pornind de la rolul de consultant, spune Bădescu. Miza de a educa vânzătorul, de a-l informa într-un mod realist cu privire la cea mai bună cale de a-și poziționa proprietatea în piață. Proprietarul și vânzătorul au același obiectiv: de a vinde în cel mai scurt timp posibil, la cel mai bun preț posibil la care îți permite piața, adaugă antreprenorul.

Consultanța în sistem de reprezentare exclusivă înseamnă să pui vânzătorului în lumină situația reală a proprietății sale, cu o analiză de piață bazată pe cel puțin 3 factori: costul de înlocuire, randamentul investițional și potențialul de apreciere.

Dacă reueșești să te poziționezi ca și consultant și să dovedești că valoarea serviciilor tale este superioară costului pe care îl plătește, atunci, teoretic, ai caștigat un client.” - Octavian Bădescu, antreprenor și Broker Owner RE/MAX Freedom Group

Ideile prezentate în acest articol reprezintă doar o mică parte din informațiile valoroase pe care Octavian Bădescu ni le-a oferit. Pe agenda evenimentului găzduit în mediul online au fost incluse și bifate următoarele subiecte:

  • Sfaturi la începutul unui business într-un domeniu nou
  • Ce presupune să fii antreprenor în România: de la riscuri la succes garantat
  • Cum realizezi planul inițial de business și ce obiective financiare îți stabilești
  • Cum îți formezi echipa și cum o menții motivată
  • Cât timp ar trebui să rămâi activ într-un business
  • Semnale din piață la care să fii atent pentru a-ți menține afacerea în top
  • Business independent vs antreprenoriat francizat. Avantaje și dezavantaje

Dacă ai ratat evenimentul sau vrei să reasculți discuția, te invităm să obții acces la înregistrarea webinarului!

 

Publicat de Kati Rosca

Kati este o persoană sinceră, corectă, organizată și creativă. Corectitudinea și sinceritatea sunt 2 valori importante pe care le apreciază la oameni. Este pasionată de cărți și călătorii. Absolventă a 2 facultăți, Litere și Drept. Îi place ceea ce face și se dedică 100 % pentru aceasta.