Lipsa de viziune a autoritatilor, legislatia deficitara sau fiscalitatea excesiva taie de cele mai multe ori elanul multor romani care doresc sa-si porneasca o afacere. Totusi, exista unele cazuri in care, inarmati cu disciplina, dar si cu multa vointa si ambitie, unii conationali depasesc aceste obstacole greu de trecut si pornesc business-uri care aduc plus valoare comunitatii in care traiesc. Un asemenea exemplu este Diana Radu, un antreprenor pur-sange, o persoana care nu a luat niciodata un salariu de la vreun angajator si care, mai mult, a reusit sa puna pe picioare mai multe business-uri, din domenii care de cele mai multe ori ieseau din zona sa de confort.
In momentul de fata Diana Radu este la cel de-al patrulea business, unul pe care initial nu si l-a dorit, dar pe care a ajuns sa-l managerieze cu succes transformandu-l intr-una dintre cele mai prolifice francize RE/MAX din tara. Diana Radu a preluat RE/MAX Concept, birou situat in cladirea The Office din Cluj-Napoca, la finele anului trecut si in mai putin de un an aceasta agentie a devenit un punct de reper in domeniul imobiliarelor din oras.
Povestea antreprenorului Diana Radu a pornit la inceputul anilor 1990, atunci cand convinsa de un fost coleg de scoala a decis sa faca primul pas in viitoarea sa cariera, intrand intr-un domeniu cat se poate de dificil, mai ales pentru un tanar de 20 de ani. „Calatoria mea ca si antreprenor a inceput acum 20 ani si de atunci am navigat in business zi de zi, iar de peste un an am inceput calatoria in domeniul imobiliarelor. De fapt, eu am fost antreprenor toată viata, nu doar pentru ca nu am luat nici macar o data salariu de la vreun angajator ci pentru ca am avut mereu idei si proiecte de pus in aplicare si dezvoltat. In tot acest parcurs am implementat si dezvoltat proiecte invatand pas cu pas reusind, dar si esuand. Toate acestea au cladit in mine zi de zi ceea ce sunt astazi ca om si apoi ca antreprenor. Am inceput acest parcurs in 1995, pe vremea studentiei cand am primit o provocare din partea unui fost coleg de scoala care urma sa semneze o colaborare cu publicatia Ziua de Nord-Vest pentru job-ul de agent de publicitate. A fost o decizie instanta. Ne-au angajat pe loc, nu exista salar, erai platit la cat produceai. M-am trezit in situatia in care aveam nici 21 de ani si ma ocupam de contracte mari de publicitate, o sarcina pe care multi oameni spun ca nu ar putea fi realizata de o persoana atat de tanara. Si asta le spun astazi celor care vor sa devina antreprenori in imobiliare si anume ca nu conteaza neaparat varsta si experienta, ci atitudinea si implicarea. Chiar daca au fost doar cateva luni, aceasta perioada mi-a deschis practic orizontul antreprenoriatului", afirma Diana Radu.
Dupa mai putin de un an de colaborare cu publicatia respectiva, Diana Radu a intrat intr-un al domeniu poate si mai complicat, cel al constructiilor, domeniu despre care nu stia mai nimic la momentul respectiv. Chiar si asa, a reusit sa gestioneze cu succes activitatea companiei cu pricina si, mai mult a dezvoltat respectiva firma de constructii prin adaugarea unor noi departamente. „La ceva vreme dupa ce am incheiat colaborarea cu Ziua de Nord-Vest l-am cunoscut pe viitorul meu sot care avea deja o firma de constructii si am incercat sa ma implic alaturi de el, sa inteleg ceva din activitatea de constructii. Am descoperit ca imi place partea de contractare, partea de relationare cu oamenii, partea de business din spatele afacerii. Pe langa constructii, din 1998 am dezvoltat un department de accesorii pentru cabluri care astazi a devenit o firma independenta si caruia i s-a alaturat un altul de echipamente electrice, fiind astazi in masura sa asiguram intreaga paleta de accesorii si echipamente pentru retehnologizarea unei statii electrice", mai spune Diana Radu.
Totusi, parcursul antreprenorial al Dianei Radu nu s-a oprit aici, in 2006 aceasta a preluat o franciza a unuia dintre cei mai importanti producatori de usi glisante si dressing-uri de pe mapamond, in doar un an de la inaugurarea showroom-ului din Cluj-Napoca, magazinul coordonat de catre antreprenorul clujean ajungand cel mai profitabil din Romania. "Pe parcursul anilor femeia creativa din mine a simtit nevoia sa mai faca si altceva, sa iasa din sfera tehnicului si am dezvoltat diverse activitati de amenajari interioare, import si comercializare de mobilier care s-au desfasurat prin showroom-uri care exista si astazi in Cluj-Napoca si sunt gestionate de o alta proprietara acum, eu facand exit in 2012. Astfel, in 2006 am cumparat o franciza Komandor. Din zero cunostiinte am ajuns ca dupa primul an sa am cea mai buna franciza din tara. In acelasi timp ma ocupam si de celelalte doua firme. Franciza Komandor a devenit mult mai complexa in 2007 atunci cand am mai deschis un showroom in vecinatatea magazinului, care se ocupa de design interior si de partea de amenajari. Nu ne-a fost greu nici dupa ce a venit criza si nu am scazut mult in cifra de afaceri pentru ca in permanenta am inventat, am inovat, astfel incat sa dam solutii complete pentru clientii nostri", mai spune Diana Radu.
Dupa ce si-a facut exit-ul din acest business Diana Radu s-a orientat spre domeniul imobiliarelor, convinsa de familia Cuc, detinatoarea francizei RE/MAX Romania. "Doi ani mai tarziu, la "insistentele" prietenei mele Ramona Cuc, coproprietara RE/MAX Romania am inceput sa fac primii pasi in domeniul imobiliar, desi cu ceva ani in urma am fost foarte categorica ca nu voi „face" niciodata imobiliare. Sistemul RE/MAX insa m-a fascinat. Desi mai operasem francize inainte, acest sistem este foarte bine procedurat, iar filozofia pro maximizare beneficii agent foarte bine conturata. Asa a inceput „Aventura", cu o provocare, iar astazi, la nici un an de la deschiderea biroului suntem deja 11 persoane in birou si crestem cu fiecare zi. Munca alaturi de oameni mi-a placut mereu mai ales ca am reusit sa ii privesc intotdeauna ca si parteneri si am considerat ca dand respect voi primi respect. Acum in acest domeniu al imobiliarelor acest lucru este esential pentru ca agentii sunt partenerii mei, nu angajatii mei, iar ei trebuie sa se dezvolte la randul lor ca si antreprenori", afirma antreprenorul clujean.
Aceasta mai spune ca in Cluj-Napoca este cat se poate de profitabil sa faci afaceri in domeniul imobiliar, la aceasta situatie contribuind decisiv atat sectorul IT cat si universitatile care atrag constant studenti din afara municipiului. "Este okey sa faci business in imobiliare in Cluj, profitul exista si este cat se poate de real. Este o piata in plina dezvoltare, iar faptul ca sectorul IT se dezvolta de cativa ani buni in Cluj-Napoca are efecte pozitive si asupra imobiliarelor. Mai mult, si faptul ca avem universitati puternice, care atrag tineri din toata tara contribuie la succesul acestui domeniu", mai afirma Diana Radu.
sursa: www.bzc.ro