Kati Rosca
#Sfaturi business
Kati Rosca / 16 septembrie 2022

5 idei de afaceri profitabile în orașe mici

Timp de citire: 11 min
Share this Share on email Share on twitter Share on linkedin Share on facebook

 

Locuiești într-un oraș mic sau intenționezi să revii în orașul natal pentru a pune bazele unei afaceri? Acest articol te va ajuta să alegi domeniul de activitate în care să investești. Conține idei de afaceri profitabile în orașe mici.

Deși, la o primă vedere, orașele mari par să fie mai potrivite pentru deschiderea unei afaceri, orașele mici nu trebuie deloc neglijate. Ele pot fi mini hub-uri de afaceri dacă business-ul pe care îl vei deschide va răspunde principalelor nevoi ale locuitorilor. În plus, orașele mici vin cu un mare avantaj: concurența este mai mică, iar șansele de a te diferenția pe piață prin produse și servicii de calitate sunt mari. Acest lucru nu înseamnă că ar trebui să neglijezi ceea ce se întâmplă în orașele mari, ci chiar din contră, acestea ar putea fi o sursă valoroasă de inspirație pentru viitoarea ta firmă. 

Mai mult, în ultimii ani, odată cu adoptarea în masă a muncii de la distanță, orașele mici, cele natale de cele mai multe ori, au fost locurile în care persoanele care locuiau într-un anumit oraș mare doar pentru a fi aproape de locul de muncă au decis să se retragă. Viața mai liniștită, într-un ritm mai lent, dar și apropierea de cei dragi, le-au determinat pe multe persoane să ia o astfel de decizie. 

Ce înseamnă acest lucru pentru tine ca antreprenor? Înseamnă o oportunitate bună de a deschide o afacere prin care să le oferi acestor consumatori, și nu numai, servicii și produse cu care sunt obișnuiți deja din perioada în care trăiau în orașele mari, dar și soluții la nevoile lor de bază.

Iată recomandările noastre de 5 idei de afaceri în orașe mici:

1. O altfel de cafenea, de specialitate

O cafea de calitate înseamnă începutul unei zile bune pentru majoritatea oamenilor, iar, în ultimii ani, băutorii de cafea au început să își rafineze tot mai mult gusturile, cu atât mai mult cei care au trăit sau care vizitează des orașele mari. Cafeaua de specialitate este, în acest caz, elementul diferențiator care te va ajuta să te poziționezi pe piața locală din orașul tău.

Cu siguranță mai există și alte cafenele în oraș, este aproape imposibil să nu mai existe, fiind, până la urmă, o afacere destul de comună, însă dacă intri pe piață oferind un produs de calitate și servicii ireproșabile, cu siguranță vei reuși să îți loializezi clienții în cel mai scurt timp.

De ce vei avea nevoie? De un furnizor serios de cafea de specialitate, de o locație bună, dar și de personal doritor să învețe, căruia să îi oferi șansa de a participa la cursuri de specializare. Poți începe un brand de la zero sau poți achiziționa o franciză a unui lanț de cafenele care este deja poziționat bine pe piața din orașele mari, un brand cu care potențialii tăi clienți sunt deja familiarizați și, de ce nu, pe care și l-au dorit în orașul lor.

2. Agenție imobiliară

Deschiderea unei agenții imobiliare este o idee de afacere profitabilă inclusiv pentru un oraș mic, pentru că achiziționarea, vânzarea sau închirierea unei locuințe fac parte din viața oricărei persoane, se află pe lista de nevoi de bază. Cu atât mai mult cu cât încă mai există această tendință de retragere spre orașele mai mici.

În plus, pe lângă persoanele care vin din afara orașului pentru a se stabili acolo și localnicii vând, închiriază, poate își doresc să treacă de la viața la bloc, la cea la casă etc. Întotdeauna vor fi astfel de mișcări pe piață, iar pentru a-ți face o idee despre potențialul pieței locale ai putea fie să analizezi ofertele listate în mediul online, ca un prim pas, fie să te documentezi din surse oficiale care arată volumul de tranzacții încheiate în zona respectivă, cum este, de exemplu, site-ul Agenției Naționale de Cadastru și Publicitate Imobiliară.

De asemenea, ai putea discuta cu autoritățile locale sau să te informezi din presă despre viitoarele investiții în zonă. Atât cele în infrastructură, cât și cele realizate de marii investitori, cum ar fi, de exemplu, deschiderea unei fabrici sau a unei unități turistice/atracții turistice, pot avea un impact semnificativ asupra dinamicii pieței imobiliare locale.

O astfel de idee de afacere te tentează însă, în același timp, te îngrijorează faptul că poate nu ai experiență anterioară în domeniu? Deschiderea unei agenții imobiliare nu trebuie să fie un proces complex, ci poate fi simplu și eficient, dacă, de exemplu, decizi să achiziționezi o franciză a unui grup prezent deja pe piață, în care oamenii au încredere, care are toate procedurile atât de bine puse la punct încât principala ta preocupare va fi doar să ieși pe piață și să abordezi potențialii clienți.

RE/MAX România este un astfel de exemplu: un brand recunoscut nu doar național, ci și internațional, care îți oferă un model de business deja dovedit a fi eficient, care oferă acces echipei tale și ție la cursuri de specializare, care are departamente dedicate pentru a oferi suport noilor proprietari de franciză, astfel încât startul să fie unul foarte bun.

Iată și câteva cifre care să îți ofere o imagine de ansamblu asupra ceea ce înseamnă RE/MAX România:

  1. birourile RE/MAX România au intermediat în 2021 aproximativ 10.000 de tranzacții imobiliare, cu o valoare cumulată de circa 300 de milioane de euro
  2. tot în 2021, compania a înregistrat o creștere de 92% a comisioanelor încasate, de la 5,5 milioane de euro, la 10,5 milioane de euro
  3. doar în 2021, RE/MAX România și-a extins rețeaua cu 24 de francize noi
  4. la nivelul întregii țări, compania deține peste 70 de birouri francizate, iar până la sfârșitul anului 2022, își propune creșterea numărului de francize, vizând un portofoliu de 90 de unități la nivel național.

3. Firmă de delivery

Doar pentru că locuiesc într-un oraș mai mic nu înseamnă neapărat că acești oameni nu sunt foarte ocupați. Și aceste localități încep să se confrunte cu probleme de trafic, angajatorii au așteptări crescute de la salariați, iar viața de familie este solicitantă, cu atât mai mult în cazul celor care au copii mici care trebuie duși la grădiniță, la școală sau la alte activități extrașcolare.

Cu alte cuvinte, și locuitorii orașelor mici se confruntă cu o lipsă acută de timp. Tocmai de aceea, deschiderea unei firme de delivery poate fi o idee de afacere profitabilă, cu atât mai mult cu cât marii jucători de pe piața de profil se concentrează încă pe marile orașe. Astfel, poți oferi servicii de delivery de cumpărături, de mâncare, de produse farmaceutice etc. Imaginează-ți cât de simplu ar fi inclusiv pentru persoane care locuiesc în orașe diferite să comande pentru părinții sau bunicii lor ceea ce aceștia au nevoie, iar angajații tăi să le ducă direct la domiciliu.

4. Covrigărie

Nici cu o astfel de idee de afacere nu vei da greș, mai ales că majoritatea oamenilor sunt tot timpul pe fugă, încearcă să cumpere rapid ceva de mâncare, la un preț redus. Și în acest caz ai putea să mergi pe o rețetă deja testată și să alegi să intri într-o rețea de francize de profil sau, pentru a te putea poziționa pe piață cu anumite produse adaptate gusturilor locale, ai putea începe o afacere de la zero, poate chiar să angajezi o persoană care să cunoască bine tradițiile din zonă și care să creeze un meniu exact pe gustul lor.

Desigur, o astfel de afacere presupune și ea o investiție inițială în echipamente specifice, în găsirea unui spațiu cu vad bun, dar și în amenajarea lui. Dar, odată lansată, acest tip de afacere ar trebui să genereze profit satisfăcător.

5. Creșă și grădiniță privată

Oferirea copiilor lor o educație de calitate va fi întotdeauna o prioritate pentru familiile de oriunde, inclusiv pentru cele din orașele mici. Studiază piața locală, află ce fel de creșe și grădinițe private există deja în zonă și vino cu ceva nou. Poate fi vorba inclusiv de un anumit sistem de educație, cum este, de exemplu, Montessori.

Începe prin a înțelege ce opțiuni au deja locuitorii din orașul tău și vino cu ceva care să te ajute să te diferențiezi. Dacă vei face acest lucru, vei putea avea inclusiv tarife peste medie, pe care anumite familii vor fi deschise să le plătească pentru ca cei mici să fie educați la nivelul copiilor din marile orașe.

Acestea au fost doar câteva idei de afaceri pe care le poți deschide într-un oraș mic. Indiferent de ce vei alege, nu uita să pui calitatea pe primul loc și să te asiguri că vei avea o echipă implicată și pregătită profesional care va fi capabilă să le ofere clienților tău motive să te prefere și să îți devină loiali.

New call-to-action

Află ultimele noutăți de la RE/MAX