2020 este anul care ne-a surprins pe toți, iar multe dintre domenii chiar au fost afectate de efectele pandemiei Covid-19. Nimeni nu a anticipat faptul că o lume întreagă va fi blocată și spațiul de birou se va muta acasă.
În acest context, am căutat răspunsuri cu privire la spațiile de birouri din Cluj și cum arată evoluția acestora înainte și post-pandemie.
Ne-a oferit detalii Marin Mărie, Sales Associate RE/MAX Infinity Cluj-Napoca.
Care este interesul pentru spațiile de birouri în Cluj? Ce contează mai mult, poziționarea acestora sau dotarea și accesul ușor?
Marin Mărie, Sales Associate RE/MAX Infinity Cluj-Napoca: Interesul a scăzut brusc, odată cu luna martie (anunțarea stării de urgență). Au continuat însă discuțiile începute anterior.
De exemplu, am închiriat în iunie un spațiu de birou de 450mp, pentru care discuțiile între părți au început în februarie, iar prospectarea clientului era începută în octombrie-noiembrie 2019. A fost un client care dorea o suprafață dublă față de cea pe care o deținea.
Poziționarea și accesul spațiilor de birouri din Cluj sunt esențiale dar la fel de mult contează dotarea, căutându-se elemente de tip business: spații mari, luminoase, sisteme de ventilație performante, clădiri emblematice.
Care a fost evoluția chiriilor/prețurilor de tranzacționare a spațiilor de birouri din Cluj înainte și post-pandemie?
Marin Mărie: Chiriile de birouri din Cluj s-au păstrat relativ constante în ultimii 8 ani, iar din 2014 s-au putut raporta la noile proiecte scoase pe piață - în primul rând The Office, care oferea o suprafață totală de peste 50.000mp și unde chiria de bază a fost și s-a păstrat 14euro/mp până în prezent.
Vorbind de perioada post-pandemie, încă nu sunt semnale de scădere a prețurilor, în schimb continuă ieșirile din spații mari, restrângerile de suprafețe, chiar spre jumătatea și mai puțin și cred că acest trend este doar la început.
Evident, în ultimii 2-3 ani, pe fondul creșterii prețurilor în rezidențial, au apărut și mici spații sau imobile noi sau modernizate, care au încercat sa treacă de pragul de 10-12euro/mp, însă în prezent multe dintre acestea sunt disponibile.
Citește și: Cum a fost influențata piața imobiliara din Cluj în 2020 - un an atipic
Sunt investitorii interesați de spații de birouri în Cluj?
Marin Mărie: Da, investitorii au fost și sunt în continuare interesați și ca dovadă s-au și tranzacționat câteva clădiri de birouri de referință în ultimii 2 ani (The Office, Olimpia, Silver, Maestro etc). În prezent, așteptările acestora sunt în jurul valorilor care asigură randamente bune, de 8-9% anual, ideal 10%.
Care este rata de ocupare a spațiilor de birouri la nivel de Cluj?
Marin Mărie: Fără să includem noile proiecte apărute în ultimii 2 ani, în clădirile de birouri anterioare rata de ocupare a fost foarte aproape de 100% și s-a bazat în foarte mare măsură pe extinderea continuă a chiriașilor inițiali.
Urmărește webinarul susținut de Andrei Marinescu despre cum lucrează un agent imobiliar în criza #Covid-19
Se modifică prețurile spațiilor de birouri în funcție de distanța față de centru?
Marin Mărie: Da, locația centrală este cel mai important criteriu, dar nu singurul, acesta concurând cu dotările și funcționalitatea spațiilor. Dacă în zona centrală putem vorbi de prețuri între 12-14euro/mp, median 8-10euro, la periferie găsim spații birouri cu 5-6euro/mp.
Există și excepții, evident. Există companii care evită centrul, dar caută un standard foarte înalt, așa cum e zona de office de lângă Iulius Mall, zona care este asimilată cu un nou centru al orașului, deși este într-un cartier inițial rezidențial.
Citește și: Afaceri imobiliare în România post pandemie
Ce anume își doresc clienții să aibă în apropiere atunci când caută un spațiu de birou în Cluj?
Marin Mărie: După ce locația și accesul sunt considerate acceptabile, restul avantajelor sunt legate de parcare, servirea mesei (ideal la parterul clădirii), școli și grădinițe, săli de sport (ideal tot în clădire).
Cred că urmează o perioadă cu multe semne de întrebare atât pentru proprietari, cât și pentru chiriași. Majoritatea business-urilor funcționează ca și înainte de pandemie, însă cu personalul la distanța, iar unele continuă să crească și să caute angajați, însă decizia de păstrare a suprafețelor mari de lucru pentru toată compania va fi marea provocare a perioadei următoare.