Idei de afaceri pentru antreprenori

Timp de citire: 23 min
Share this Share on email Share on twitter Share on linkedin Share on facebook

Articolul acesta este despre curaj, despre dorința de a crea, de a porni pe noi drumuri. Este despre #cumconstruimunbusiness. Cum ți-ai proiectat anul care vine? Ce obiective ți-ai propus? Dacă a începe un business este pe lista ta, îți propunem o serie de idei de afaceri pentru acest an, dar și o listă de aspecte de care să ții cont pentru a avea o companie de succes.

 

idei-de-afaceri-4

Apetitul românilor pentru antreprenoriat

7 din 10 angajaţi români şi 9 din 10 freelanceri sunt interesaţi să îşi deschidă o afacere proprie în următorii doi ani, arată un studiu realizat de Unlock Research la jumătatea acestui an. Angajaţii care vor să devină antreprenori se informează şi verifică viabilitatea ideii de afacere pe care o au înainte de a investi timp şi bani. 56% dintre ei declară că au studiat domeniul/industria în care şi-ar dori să activeze, iar 40% au şi pregătit un plan de afaceri.


În ceea ce priveşte vârsta, cel mai mare procent de angajaţi care îşi doresc un business pe cont propriu se află în rândul celor cu vârsta cuprinsă între 25 şi 44 de ani. Este o tendință clară de trecere spre antreprenoriat, ceea ce se traduce printr-un număr mare de români care sunt în căutate de idei de afaceri. Ne bucurăm că ești și tu printre ei și speră că acest material îți va oferi imboldul de care ai nevoie.

 

Ce să iei în considerare atunci când alegi domeniul în care să investești

Antreprenorii de succes români au reușit pentru că:

Au știut să identifice oportunitățile și au acționat la momentul potrivit
Și-au asumat noul drum și au investit mii de ore de muncă
Au avut viziune, iar reușita lor a impactat pozitiv întreaga comunitate
Au demonstrat competență în domeniu și multă perseverență
Au învățat de la alți antreprenori și oameni de succes
Au transformat orice amenințare într-o oportunitate
Au îndrăznit să riște și să creadă în propria viziune

Va fi nevoie, așadar, în primul rând, să începi prin a te întreba în ce domeniul vrei să activezi, poate fi unul în care ai acumulat deja experiență din postura de angajat sau unul pentru care ai avut mereu o atracție. Pasiunea și implicarea totală atrag după sine succesul. De aceea, este important să crezi cu adevărat în ceea ce urmează să faci și să oferi clienților tăi, fie că sunt produse, fie că sunt servicii.

Stabilește-ți din start obiective și un timeline. Așa vei putea ține sub observație mai ușor evoluția afacerii tale și vei putea interveni pe parcurs atunci când obiectivele par a fi dificil de îndeplinit. O bună organizare este esențială în antreprenoriat. Mai mult, dacă există claritate la nivelul managementului, va fi claritate și mai jos, iar membrii echipei tale vor putea să își evalueze corect rezultatele pornind de la gradul de îndeplinire al obiectivelor de business.

Fii pregătit să muncești mai mult, cel puțin la început. Lucrurile nu se întâmplă peste noapte, ci, din contră, în special în perioada de început este nevoie de foarte multe ore de muncă. Totul până începe să funcționeze motorul business-ului tău, adică până când echipa va fi formată și va putea funcționa fără prea multe intervenții din partea ta.

 

idei-de-afaceri-3

5 idei de afaceri

Ți-am pregătit 5 recomandări din care te poți inspira pentru viitoarea ta afacere:

1. Servicii asociate comerțului online


Potrivit estimărilor Asociației Române a Magazinelor Online, sectorul de e-commerce a atins pragul de 5,6 miliarde de euro la finalul anului 2020, cu 30% mai mult decât în 2019 când valoarea comerțului online a fost estimată la aproximativ 4,3 miliarde de euro. Creșterea a fost cu aproximativ 500 de milioane de euro peste previziunile inițiale, pe fondul pandemiei Covid-19 care a accelerat ritmul cumpărăturilor online, precum și procentul plăților online prin card.

Odată obiceiurile de cumpărare formate, acestea se vor păstra. Pentru că marele plus al comerțului online este că îl ajută pe client să economisească timp. Tocmai de aceea, a construi o afacere în jurul acestui fenomen poate fi o idee care să îți genereze profit. Poți, de exemplu, să oferi servicii de creare sau mentenanță a magazinelor online sau poți angaja o echipă pentru a se ocupa de serviciile de relații clienți pentru un anumit magazin online sau chiar pentru multiple business-uri.

Gândește-te la care sunt punctele slabe acum ale comerțului online, ce nu funcționează, ce afectează experiența consumatorilor atunci când fac achiziții de pe internet, și apoi construiește o afacere care să vină cu soluții.

2. Aplicații pentru domenii care necesită programări (stomatologie, saloane de înfrumusețare, clinici medicale, service auto, spălătorii auto etc.)


Nimeni nu mai are timp pe parcursul zilei să se mai gândească și la aceste aspecte ale vieții. Cel mai des, seara, atunci când deja aceste cabinete sau afaceri sunt deja închise, îți amintești că ai nevoie de un anumit serviciu și îți dorești să faci o programare.


Dacă afacerea respectivă nu are un sistem propriu de programări online, atunci aplicația ta va fi soluția. Vei face astfel conexiunea între clienți și branduri și vei reuși să obții profit.
Studiază piața, vezi pentru care dintre aceste servicii există astfel de aplicații, identifică oportunitatea și apoi acționează.

3. Magazin online


Am menționat puțin mai devreme ritmul cu care se dezvoltă comerțul online în România, iar potențialul de creștere este încă foarte mare. Potrivit raportului Eurostat publicat în ianuarie 2021, 85% dintre români au utilizat internetul cel puțin o dată în ultimele 12 luni, iar 45% din utilizatorii de internet au făcut cel puțin o cumpărătură online în același interval.

Țara noastră se situează la coada clasamentului țărilor UE, fiind urmată doar de Bulgaria cu 42% din utilizatorii de internet care au cumpărat online cel puțin 1 dată în ultimele 12 luni. Față de țări precum Olanda, Danemarca, Germania, Suedia și Irlanda care sunt în top 5.

Analizează comportamentul românilor în acest context și vezi ce produse ar trebui să comercializezi online pentru a avea șanse mari de succes.

4. Achiziționarea unei francize


În acest caz lucrurile se mai simplifică. Dacă decizi să deschizi o afacere în sistem de franciză, adică să achiziționezi un model de business care deja dă rezultate și să îl implementezi, vei arde o bună parte dintre etapele clasice pe care le parcurge un antreprenor.

Franciza este, practic, un model de dezvoltare a unei afaceri pe care îl adoptă proprietarului unui brand deja consacrat, care vrea să se extindă la nivel local sau internațional, cu costuri reduse. Aceasta implică un cost inițial, de cumpărare a francizei și o cotă lunară, stabilită prin contract. Este o replică a business-ului care va fi administrată de tine.

Va trebui însă să respecți regulile companiei de la care ai cumărat franciza în ceea ce privește conceptul și principiile brandului respectiv. Vei prelua inclusiv particularitățile produselor sau ale serviciilor, elemente de design pentru amenajarea biroului sau a localului, poate chiar și uniforma angajaților, în situațiile în care există.

Sunt reguli, dar, pe de altă parte, sunt lucruri deja gândite și testate pe parcursul anilor de către deținătorul companiei mamă care nu vor face altceva decât să te ajute.

5. Deschiderea unei francize imobiliare


Dacă îți surâde ideea de a deschide o franciză, iată de ce ai putea alege una în domeniul imobiliar. Această piață este una extrem de dinamică, iar oportunitățile de profit sunt foarte mari. Să luăm exemplul anului 2020, unul extrem de dificil pentru majoritatea domeniilor, în zona imobiliară, acest an a fost caracterizat prin creșterea interesului pe segmentul case și terenuri, dar și prin creșterea prețurilor proprietăților. Doar segmentul închirieri a suferit o scădere semnificativă. Nu mai puțin de 602.805 de imobile au fost tranzacționate în perioada ianuarie-decembrie 2020.

Un volum mare de tranzacții înseamnă și oportunități de afaceri pentru agențiile imobiliare. În prezent, piața autohtonă are peste 8000 de agenți imobiliari, ceea ce înseamnă că 1 agent este disponibil pentru 2500 de locuitori. Un standard de evoluție al pieței imobiliare este America de Nord, unde raportul este de 1 agent la 300 de locuitori. Aceste cifre indică faptul că există mult loc de creștere pentru dezvoltarea pieței imobiliare și pentru a fi deschise noi agenții de profil.

Cel mai scurt traseu spre a avea o agenție imobiliară care să atragă din start clienți este deschiderea uneia în sistem de franciză. În România, RE/MAX este cea mai mare rețea de birouri imobiliare francizate, cu cel mai mare număr de agenți imobiliari, având, în prezent, peste 50 de francize și peste 600 de membri, recunoscut ca fiind cel mai puternic brand național în imobiliare.

Planul de extindere la nivel național al RE/MAX România vizează, până în 2023, 110 birouri francizate și peste 1.000 de agenți imobiliari. La nivel mondial, RE/MAX este unul dintre principalii francizori imobiliari, cu peste 140.000 de agenți, care activează în peste 100 de țări și teritorii. În Europa, RE/MAX este prezent în 40 de țări, cu peste 2.000 birouri și 26.000 de agenți, continuând să se extindă.


De ce îți propunem o afacere imobiliară în franciză? Pentru că vei avea alături o întreagă echipă și un mecanism bine pus la punct pentru a-ți crea premisele succesului, chiar și într-o perioadă de nesiguranță economică.

Un site de prezentare, o strategie de promovare online eficientă și adaptată perioadei parcurse, agenți imobiliari cu experiență dispuși să împărtășească din aceasta în cadrul programelor de mentorat oferite sunt câteva dintre avantajele agențiilor imobiliare în sistem de franciză.

 

Iată și altele:

❎ Branding - un brand recunoscut, know-how, identitate grafică, logo, design center și acces nelimitat pentru generare de materiale de marketing, manualul de brand.

❎ Marketing - Strategie de promovare, materiale de marketing: siglă, antet, design bannere, mape, postere, cărţi de vizită, roll-ups.

❎ Educație - Academia RE/MAX, training și educaţie la cerere, peste 200 ore de training incluse, manualul agentului, caietul de lucru al agentului, manualul Broker Owner-ului.

❎ Tehnologie - Suport, optimizare costuri, CRM și un site performant, externalizare servicii și focusare pe activitatea principală.

❎ Sales - Comision zero la cumpărător, listare exclusivă, promovare cu locație, valoare adăugată pentru agenți, siguranță, contracte și materiale juridice.

 

O franciză imobiliară recunoscută, așa cum este RE/MAX, îți va oferi toată expertiza de care ai nevoie pentru a demara un business de succes. „RE/MAX România are un interes direct în performanța agenției tale, de aceea îți acordăm un suport continuu în marketing, training, business development, tehnologie și juridic - printr-o echipă de oameni specializați pe aceste domenii, ajutați și de parteneri externi.”, a subliniat Răzvan Cuc, Președinte RE/MAX România.

 

bnr_art_1

 

Rolul echipei în atingerea succesului

Odată ales domeniul în care vrei să îți deschizi o afacere, după realizarea părții birocratice, vei ajunge în etapa de a-ți forma echipa. Un pas extrem de important pentru orice tip de business, cu atât mai mult dacă alegi să oferi servicii. În astfel de situații, angajații sunt brandul. Ei sunt cei care îți reprezintă compania în toate interacțiunile pe care le au cu clienții, dar și cu partenerii tăi de afaceri.

Va trebui să îți creezi o strategie clară de recrutare, să creionezi tipul de angajat pe care ți-l dorești și, odată ajunși în echipă, tu sau alt responsabil din companie să aibă ca rol formarea lor continuă. În acest caz, dacă, de exemplu, ai decis să deschizi o franciză RE/MAX, vei primi acces la programe de traininguri, dar și la cele de mentorat și suport prin intermediul Academiei RE/MAX. De ce? Pentru că într-un domeniu precum cel imobiliar trebuie să stăpânești destul de multe informații din arii diferite: de la construcții, la juridic, bancar, comunicare, negociere etc. Este o profesie complexă, dar care oferă un sentiment de împlinire extraordinar. Până la urmă, agentul imobiliar își pune amprenta asupra vieții oamenilor, le găsește un „acasă” sau un spațiu de birou unde povestea lor poate prinde aripi.

„Cursurile reprezintă fundația, baza acestei activități, și consider că este foarte important să dobândim un obicei din a ne educa periodic. Programele Academiei RE/MAX oferă informații permanent actualizate, relevante, și ne ajută constant la abordarea clienților și dezvoltarea afacerii noastre.”, a punctat Nelida Georj, Broker/Owner RE/MAX Connect.

După ce ți-ai construit o echipă, atenția nu trebuie să fie luată de pe angajați. Conform celui mai recent raport Gallup, doar 36% dintre angajați sunt implicați la locul de muncă. Pe de altă parte însă, dacă te ocupi de bunăstarea lor, aceștia vor da totul pentru a reuși să creeze rezultate. Acestea sunt generate mai ales dacă angajații sunt încrezători în forțele proprii. Același raport a evidențiat faptul că 41% dintre membrii echipei care sunt conștienți de punctele lor forte lipsesc mai puțin de la muncă. Cercetările arată că gradul de conștientizare a propriilor forțe duce la un angajament mai ridicat și, în mod natural, la rezultate mai de dorit. În plus față de absenteismul mai mic, cifra de afaceri este redusă în 24% din cazuri, 17% dintre angajați sunt mai productivi și 21% din organizații arată o rentabilitate mai mare.

Comunicarea eficientă contribuie și ea la bunăstarea companiei tale, generând păstrarea talentului de 4,5 ori mai mare. Numărul de dovezi care susțin importanța comunicării în munca în echipă este copleșitor. Între timp, statistici eficiente de comunicare arată că angajații conduși de principiile muncii în echipă colaborative tind să contribuie la îmbunătățirea comunicării, motiv pentru care 50% din schimbările pozitive în comunicare sunt atribuite angajaților care socializează în afara spațiului de lucru.

Așa că ai grijă de echipa ta și ea va genera rezultate care îți vor duce business-ul acolo unde ți-ai propus.

 

17 The REMAX network

Importanța networking-ului pentru afacerea ta

Networking-ul este esențial pentru dezvoltarea unei afaceri, cu atât mai mult cu cât este la început, iar participarea la evenimente ar trebui să fie pe lista ta de priorități ca antreprenor. Cu ajutorul lui poți nu doar să crești notorietatea brandului tău și să atragi potențiali clienți, ci și să descoperi viitori angajați, profesioniști care se pot potrivi perfect în echipa ta. Costul recrutării prin networking este mai mic, iar angajații atrași prin conexiuni sau recomandări ajung să rămână mai mult timp în companie.

 

Iată câteva dintre avantajele de a face networking:

1. 40% dintre prospecți devin clienți noi în urma unor întâlniri în persoană (Marketing Expertus, 2020). Acest lucru se datorează probabil faptului că 80% din deciziile de cumpărare B2B se bazează pe experiența directă sau indirectă a unui cumpărător și doar 20% se bazează pe preț sau pe oferta efectivă (Blue Corona, 2019).

2. Angajările prin recomandare sau networking duc la o satisfacție mai mare la locul de muncă, iar cei recrutați așa stau mai mult la companii - 46% rămân peste 1 an, 45% peste 2 ani și 47% peste 3 ani (Undercover Recruiter, n.d.).

3. 67% dintre angajatori și recrutori au declarat că procesul de recrutare prin recomandări a fost mai scurt și 51% au spus că este mai puțin costisitor să se recruteze prin recomandări (Jobvite, n.d.).

Unde fac networking oamenii de afaceri? Participarea la evenimente este cel mai simplu mod de a cunoaște oameni noi și de a-ți extinde rețeaua profesională. Întâlnirile în persoană au fost văzute, în general, drept cea mai bună modalitate de a stabili relații de afaceri mai puternice pe termen lung. De asemenea, în ceea ce privește conversia, întâlnirile față în față cu clienții tind să producă un ROI mai bun.

 

Iată și câteva statistici în acest sens:

 

În perioada când se desfășurau mai multe expoziții/târguri, aproximativ 5% până la 20% dintre clienții noi proveneau din această sursă (Marketing Expertus, 2020)

Peste jumătate dintre cei care merg în călătorii de afaceri au spus că 5% până la 20% din noii clienți ai companiei lor provin din participarea la expoziții comerciale și rețele (The Ascent, 2020).

95% dintre profesioniști consideră comunicarea față în față vitală pentru afacerile pe termen lung (HubSpot, nd).

Rata de încheiere a unui contract pentru întâlnirile în persoană este de 40% (HubSpot, n.d.).

 

Mulți preferă întâlnirile de afaceri în persoană, deoarece le permit să construiască relații de afaceri mai puternice și mai semnificative (85%) și le oferă posibilitatea de a citi limbajul corpului și expresiile faciale (77%). În plus, le oferă mai multă interacțiune socială și capacitatea de a se conecta cu colegii / clienții (75%), permite o gândire strategică mai complexă (49%) și oferă un mediu mai bun pentru luarea de decizii dure și în timp util (44%) (GreatBusinessSchools, 2021).

Toate aspectele menționate în acest articol joacă rolul lor în drumul afacerii tale spre succes. Important este să fii curajos, să vrei să îți pui, în felul tău, amprenta asupra societății și a stilului de viață al oamenilor și să vrei să #construim împreună.

 

Află ultimele noutăți de la RE/MAX